zondag 24 december 2006

Thee in Delft

Ik was al een tijdje niet meer in Delft geweest; toen ik er pas weer was, ontdekte ik twee nieuwe theespeciaalzaken, waarmee het totaal aantal op drie komt.

De oudste is De Vergulde Pauw aan de Voldersgracht. Een kleine winkel met een warme uitstraling. Veel hout en mooie grote, ouderwets uitziende theeblikken. Hier verkopen ze losse koffie en thee van Simon Lévelt en onder andere voorverpakte Twinings. Daarnaast veel theepotten en -glazen. Een leuke winkel voor als je een cadeau zoekt. Ook handig is dat je elke gewenste hoeveelheid thee kunt kopen.

Vlak om de hoek op de markt (tegenover de Visbanken) zit de grote winkel van Simon Lévelt. Ik zou als De Vergulde Pauw niet blij zijn geweest dat ze juist hier een winkel openden, omdat het slechts op twee minuten lopen is, maar daar zullen wel afspraken over gemaakt zijn. Bij Simon Lévelt verkopen ze losse voorverpakte thee (zakjes van honderd gram). Voordeel is dat je elke thee kunt ruiken voordat je het koopt, waardoor je een goede keuze kunt maken. Ze hebben echter zoveel dat het moeilijk kiezen is.

Een modernere winkel vond ik op de Molslaan (in dezelfde straat als de HEMA): Kaldi koffie & thee. Een smalle pijpenla, waar je niet alleen thee kunt kopen maar ook thee kunt drinken. Deze winkel is modern, strak ingericht en ze hebben er ook allemaal leuke thee gadgets. Ik werd er heel hebberig van (alleen was op dat moment mijn portemonnee behoorlijk leeg). Naast hun eigen merk losse thee, verkopen ze hier ook minder bekende theemerken zoals het trendy Revolution.

Iedereen die in Delft woont en van thee houdt, heeft dus geluk: keuze te over!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

die winkel tegenover de visbanken is van de zelfde eigenaar als die van de vergulde paauw.

Suus zei

Leuke blog. Er zit ook een koffie en thee winkel in Veenendaal :) Hebben erg veel soorten thee!

Anoniem zei

Wat een leuke blog!
In het centrum van Leiden (Hogewoerd 15)is er een oud VOC-winkeltje voor thee en koffie dat Het Klaverblad heet. De eigenaresse Marion weet echt van alles over thee en koffie en ze heeft allerlei heerlijke soorten en ook thee- en koffiepotten, -koppen en zo. Na 15 jaar wonen in Brussel bestel ik nog steeds mijn thee bij haar!