vrijdag 18 augustus 2006

Rembeng Second Flush

Afgelopen week heb ik de Rembeng Second Flush van Simon Levelt uitgeprobeerd. Volgens de verpakking een “krachtige zomer-pluk uit Assam, stoere ontbijtthee, lekker met melk”. Rembeng is een biologische theethuin in Assam, India. Ik ben een liefhebber van Assam thee en een voorstander van biologische producten, dus dit leek me een uitstekende combinatie.

Ik vond het lastig om deze thee precies goed te zetten. In mijn eerste poging liet ik 3 volle theelepels thee 4 minuten trekken in ca. 600 ml water (Spa Reine). Dat bleek iets teveel van het goede. De thee leek in het begin heel slap, maar had een zeer bittere afdronk. Vervolgens heb ik het geprobeerd met 2 volle theelepels op dezelfde hoeveelheid water, maar daar verbeterde de smaak niet veel van.

Uiteindelijk heb ik de aanwijzing op de verpakking maar eens gevolgd, en het water eerst iets laten afkoelen (advies is 95ºC), voordat ik het op de thee schonk. De thee kreeg al direct een betere smaak en de afdronk werd minder bitter. Toch komt de smaak niet overeen met de geur van de gezette thee; de Rembeng Second Flush geurt namelijk heerlijk. Het drinken van de thee valt daarna een beetje tegen. Een aardige thee, maar niet meer dan dat.

Geen opmerkingen: